PJJ IF Study
Lectures in the Bachelor of Informatics Distance Learning Study Program are conducted online using the CELOE Learning Management System (LMS) for asynchronous learning and the ZOOM application for synchronous learning.
In LMS CELOE students can see all learning materials, both in video and non-video form. In addition, there are various learning activities such as discussion forums, assignments, and quizzes. The definition of ‘attendance’ at the ‘meeting’ of each subject is determined from the ‘ completion ‘ activity for each topic studied. For example, on a topic of a completion course, it is regulated based on two activities, namely participation in discussion forums and listening to learning videos. When a student has completed the two activities according to the time provided, the student is declared ‘present’. The completion settings will vary depending on the learning achievement of each subject topic.
In addition to the asynchronous learning mode, lecturers and students can interact via video conference using the Zoom application. On this occasion, students can directly ask the lecturers about things they don’t understand related to the material being studied. The implementation of video conferencing is carried out flexibly depending on needs. The implementation is in accordance with the agreement between lecturers and students.
Isn’t it fun, learning flexibly like this
Perkuliahan PJJ IF
Perkuliahan pada Program Studi S1 PJJ Informatika dilakukan secara daring dengan menggunakan Learning Management System (LMS) CELOE untuk pembelajaran secara asinkron dan aplikasi ZOOM untuk pembelajaran sinkron.
Dalam LMS CELOE mahasiswa dapat melihat seluruh materi pembelajaran baik dalam bentuk video ataupun non-video. Selain itu terdapat berbagai aktivitas pembelajaran seperti forum diskusi, penugasan, dan kuis. Adapun pendefinisian ‘kehadiran’ pada ‘pertemuan’ setiap mata kuliah ditentukan dari ‘completion‘ aktivitas untuk setiap topik yang dipelajari. Misalnya, pada suatu topik mata kuliah completion diatur berdasarkan dua aktivitas yaitu keikutsertaan pada forum diskusi dan aktivitas menyimak video pembelajaran. Ketika mahasiswa telah menyelesaikan dua aktivitas tersebut sesuai rentang waktu yang disediakan, mahasiswa dinyatakan ‘hadir’. Pengaturan completion ini akan berbeda-beda bergantung pada capaian pembelajaran dari setiap topik mata kuliah.
Selain mode pembelajaran asinkron, dosen dan mahasiswa dapat berinteraksi melalui video conference menggunakan aplikasi Zoom. Pada kesempatan ini mahasiswa dapat langsung menanyakan hal-hal yang belum dimengerti terkait materi yang dipelajari kepada dosen pengajar. Pelaksanaan video conference dilakukan secara fleksibel bergantung kebutuhan. Adapun pelaksanaannya sesuai dengan kesepakatan antara dosen dan mahasiswa.
Menyenangkan bukan, belajar secara fleksibel seperti ini 🙂